کتاب هستی و نیستی

اثر ژان پل سارتر از انتشارات دنیای کتاب - مترجم: عنایت الله شکیبا پور-اگزیستانسیالیسم

کتاب هستی و نیستی، از نظر بسیاری از فیلسوفان و ناقدان مهم ترین کار فلسفی سارتر است. برخی آن را از برجسته ترین آثار فلسفی سده ی بیستم دانسته اند. به هر حال یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین آثار فلسفی در اروپای قاره ای و در قلمرو فلسفه ی هستی و اگزیستانسیالیسم بود. هستی و نیستی پرفروش ترین کتاب فلسفه ی سده ی بیستم فرانسه بود. شهرت کتاب سارتر در سال های پس از جنگ جهانی دوم تا حدودی به خاطر نثر زیبای آن و استفاده از مثال هایی از زندگی روزمره بود

سارتر به یقین از تاثیرگذارترین متفکران سده های اخیر است در این کتاب رویکردی تازه و انقلابی به رابطه ی پیچیده ی انسان و جهان دارد. هرچند در زمان نگارش کتاب درگیر و دار جنگی مهیب، دلبسته آثار ادموند هوسرل و به ویژه هستی و زمان مارتین هایدگر بود. اما این کتاب تجربه اوست در آزادی. گزینش اوست برای آزادیو اینجا می بینیم اندیشه های تجریدی هستی شناسانه هرگاه به قلم ادیبی توانا نوشته شود چه شیرین و جذاب خواهد بود. کتاب هزار حسن دارد، اما اگر فقط یکی می داشت این است که عشق به دانایی را در دل خواننده زنده نگه می دارد

هستي و نيستي يکي از برجسته ترين آثار ژان پل سارتر نويسنده و فيلسوف فرانسوي با برگردان مهستي بحريني توسط انتشارات نيلوفر در 860 صفحه قطع وزيري منتشر شد. بابک احمدي که پيش از اين کتاب «سارتر که مي نوشت» را تاليف کرده بود، درباره اين اثر مي نويسد: «نخستين ترجمه فارسي از متن کامل «هستي و نيستي» (جستاري در هستي شناسي پديدار شناختي) مهمترين اثر فلسفي ژان پل سارتر شاهکاري فلسفي و نمايانگر معناي زندگي است در سده بيستم


خرید کتاب هستی و نیستی
جستجوی کتاب هستی و نیستی در گودریدز

معرفی کتاب هستی و نیستی از نگاه کاربران
‎‭Letre et le neant, essai dontologie phenomenologique‬ = Being and Nothingness, Jean-Paul Sartre
Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology (French: LÊtre et le néant : Essai dontologie phénoménologique), sometimes subtitled A Phenomenological Essay on Ontology, is a 1943 book by the philosopher Jean-Paul Sartre, in which the author asserts the individuals existence as prior to the individuals essence (@existence precedes essence@) and seeks to demonstrate that free will exists. While a prisoner of war in 1940 and 1941, Sartre read Martin Heideggers Being and Time (1927). Heideggers work, an ontological investigation through the lens and method of Husserlian phenomenology (Edmund Husserl was Heideggers teacher), initiated Sartres own philosophical enquiry. ...
تاریخ نخستین خوانش: اول ماه فوریه سال 2010 میلادی
عنوان: هستی و نیستی : پدیده شناسی عالم هستی؛ اثر: ژان پل سارتر؛ مترجم: عنایت الله شکیباپور؛ مشخصات نشر: تهران، دنیای کتاب، چاپ نخست ؟؟؟ تجدید چاپ پس از سی و چند سال در 1389، در 432 ص، شابک: 9789643460532؛
عنوان: هستی و نیستی: جستاری در هستی شناسی پدیدار شناختی؛ نویسنده: ژان پل سارتر؛ برگردان: مهستی بحرینی؛ تهران، نیلوفر، 1394؛ در 856 ص؛ شابک: 9789644486456؛ موضوع: اگزیستانسیالیسم - قرن 20 م
کتاب با ترجمه ابراهیم صدقیانی نیز در تهران، جامی، 1389 در دو جلد منتشر شده است
‮هستی و نیستی یک پیش گفتار است و چهار بخش، یک اثر فلسفی تمام عیار قرن بیستم
...
نقش بازی کردن پیشخدمت کافه، و یا «تصادف موتورسیکلت»، زنی که وانمود می‌کند متوجه نیست که مردی دست اش را گرفته، همه انگار مثالهایی از همین زندگی روز، رقصی میانه ی میدان، بین هستن و نیستن... ا. شربیانی

مشاهده لینک اصلی
‎دوستانِ گرانقدر، این کتاب از 400 صفحه و 5 فصل مختلف تشکیل شده است و بخشهای اصلی که در این کتاب به آن پرداخته شده است، از قرار زیر است
‎هستی و نیستی- پدیده شناسی- ایمان و بی ایمانی- واقعیت هستی- زمان حال و آینده- جسم و روان- عشق- زبان- اشتیاق- هوس و نفرت- سادیسم و مازوخیسم
------------------------------------------------
‎دوستانِ عزیزم، «سارتر» موضوع سنگین و پیچیده ای را برای شرح دادن در این کتاب برگزیده است و پی در پی از جایی به جای دیگر پریده است... لذا برای آنکه شما با چکیده نظریات او آشنا شوید.. سعی کردم به بهترین شکل ممکن این کتاب را در چند خط برای شما دوستان خردگرا، خلاصه نویسی کنم
‎عزیزانم، سمت و سوی عقیدهٔ «سارتر» بر این اساس است که نیستی به طور کامل نیستی نخواهد بود، یعنی نیستی ها نیز برای خود حقایق روشن و قابل فهم دارند
‎به طور مثال: مسافت برای ما چیزیست که باید کوشش در آن بکار رود تا این مسافت پیموده شود و به عبارت دیگر این کوشش شامل حرکت ما میباشد که مسافت را از نیستی به هستی تبدیل میکند، در حالیکه میدانیم قبل از حرکتِ ما این مسافت در حالت نیستی وجود داشته است، بنابراین هر حقیقت مسلّم برای خود وضع خاصی دارد و تمامی اینها به هستی انسان مربوط میشود
‎سارتر «وجدانِ انسان» را نماینده هستی در نظر گرفته است، و سپس هستی را به دو قسمت تقسیم کرده است: هستی مطلق و هستی معمولی... و برای اینکه بین این دو هستی ارتباطی برقرار کرده باشد، مینویسد که : امر هستی از نابودی هستی مطلق ایجاد شده است و مثل این است که یکی وارد دیگری شده است... و البته «سارتر» با زیرکی در آخر بیان میکند که اگر نیستی وجود نداشت هستی نیز به وجود نمی آمد... نیستی وجود داشته که جای خود را به هستی داده است... یعنی هستی و نیستی اساس یکسان و واحدی دارند، به این معنا که: وقتی نیستی پایان یافت، هستی آغاز میشود و نیستی نیز در پایان هستی دوباره آغاز میشود
-------------------------------------------------
‎دوستانِ خوبم این موضوع را در نظر بگیرید که تمامی مسائلی که بیان شده است، زمانی ارزش فکر کردن و یا به آزمایش گذاشتن را پیدا میکند که طبق بیانِ «سارتر» و کسانی که از آنها نقل قول کرده است، دنیا و تمامی این جهان برای ما انسان ها خلق شده باشد و ما تعیین کننده <هستی> و <نیستی> باشیم و وجدان ما و خرد ما انسانها نمایندهٔ هستی باشد
‎که خوب میدانیم که این درست نیست... ما انسانها در این جهان هیچ نبوده ایم و هیچ نیستیم
‎دوستان بزرگوار و نور چشمانم، این را بدانید که هیچ برتریّتی در آفرینش میانِ من و شما و یک پشه ، در این هستی وجود ندارد. هیچ موجودی اشرف بر مخلوقات دیگر نیست. این که انسان ها اشرف مخلوقات هستند، زاییدۀ ذهن انسانهای بیمار و متوهم بوده است که خودتان بهتر میدانید... دانش امروزی نیز از وجودِ جهان و به وجود آمدن ما انسانها و کره زمین اطلاعات کافی بدست داده است که بدانیم ما انسانها به قول خدای تازیان و خدایِ ادیان ابراهیمی، اشرف مخلوقات نیستیم
‎همانقدر که من و شما به مقیاس شعور خویش، حقِّ زندگی کردن داریم، پشه ای نیز در مقیاس شعور خویش، حق زندگی دارد. که همۀ ما زاییدهٔ ذرّاتی هستیم که هستی را احاطه کرده است
‎عزیزانِ من، بارها گفته ام و باز میگویم: تازیان را چون فضیلتی نیست، تا حضورشان را در هستی موجّه جلوه دهد، این چنین خود را اشرف مخلوقات قلمداد میکنند، تا عقده های ناتمام خود را تمام کنند، و مجوزی داشته باشند تا در پرتو آن جواز، به غارت مال و جان دیگران قد عَلَم کنند
‎دوستانِ من، به جای تفکر در <هستی> و <نیستی>، به وجود خود و فهم درونتان بیاندیشید، در این هستی بزرگترین پیامبر آفرینش، خود انسان و خود شما هستید، اگر که خِرد توأم با دلِ خود را و دلِ توأم با خِردِ خود را، آموزگار جانِ خود کنید... عزیزانم، هیچیک از خدایانِ مخلوقِ ذهن آدمیان، یههوه و الله و مزدا و غیره و غیره... بر کرسی کهکشان تکیه نداده اند، تا برای ما کتابی به رسم تعلیمی برای حیاتمان، تدوین کنند، آن هم برای این حیات میکروسکپی که در این هستی لایتناهی، به هیچ شمرده نمیشود... البته اگر عده ای اصرار دارند که بتِ «اللهِ اکبر» این جهان را آفریده است و اداره میکند، پس من باید بگویم که این بتِ «اللهِ اکبر»، در این عظمتِ بیکرانِ لایتنهاهی در هستی، که برشروع پایانش مجالی نیست، به ادارۀ هیچ اموری مشغول نیست الّا، تدارکِ خوراک، برای آلت تناسلیِ جماعت مسلمان و تدارک فاحشه خانه ای بسیار بزرگ که مملو از حوری و غلمان است... و جزء این کاری از او ندیده ام و نشنیده ام
‎پس ایرانیان باشعور، دقت کنید که هویّتِ شعور هر خدایی، مطابق با سرزمینی است که در آن متولّد شده است... عزیزانم، بدانید که نیش سَمّی حشرات شنزار را، به فهم شادیهای انسانی، ذوقی نیست

‎امیدوارم این ریویو برایِ فرزندانِ خردگرایِ سرزمینم، مفید بوده باشه
‎«پیروز باشید و ایرانی»


مشاهده لینک اصلی
طولانی مدت، سنگین و تقریبا غیر قابل خواندن است

مشاهده لینک اصلی
واقعیت این است که من یک فلسفه عمده هستم و هرگز نتوانستم این کتاب را بخوانم غم انگیز است. بنابراین در اینجا، خواندن آن و لذت بردن از آن است. به آرامی اما با اطمینان.

مشاهده لینک اصلی
این را مطالعه نکنید مگر اینکه شما بخواهید در مورد چگونگی شناختن شما تا زمانی که چیزی را لمس نکنید فکر کنید.

مشاهده لینک اصلی
آن را با کمی خنده می بینم ... من آن را در تابستان 2007 شروع کردم

مشاهده لینک اصلی
من بخشی از این را به زبان فرانسه خواندم. سپس کتاب را به زبان انگلیسی بخوانید و هیچ واضح تر نباشد. JPS باید پروانه را با سیمون در حال خواندن بخواند.

مشاهده لینک اصلی
کتاب های مرتبط با - کتاب هستی و نیستی


 کتاب پلیس را خبر می کنم
 کتاب کار از کار گذشت
 کتاب من چگونه اروین یالوم شدم
 کتاب مسئله اسپینوزا
 کتاب انسان طاغی
 کتاب خیره به خورشید نگریستن